Svar på tal om min träning

Jag får så himla mycket frågor om träning och jag har liksom alltid tänkt att jag inte har så mycket att dela med mig av när det gäller just träning, men alla har vi något, eller mer än vad man tror, så nu när jag fick denna kommentar som svar på tal när jag skrev ”jag gör inget specifikt utan bara lite pass” så tänkte jag att jag skulle bemöta den… Så let’s go!


Hej Gertrude!!

Har ganska nyligen hittat till din blogg men den har snabbt blivit en favorit, gillar verkligen sättet du bloggar på!
En sak jag tänkte på bara ang träningskommentaren som jag ofta hade tyckt var kul att veta, är att du skriver att du mestadels kör olika pass – att det hade varit kul att läsa ett inlägg om vilka, kanske några du alltid försöker gå på, något du provat och inte gillat, något du tycker är kul men sällan bokar! Tycker att jag själv blir väldigt inrutad i att boka exakt samma pass när utbudet egentligen ofta är stort. Kram!

Först och främst, SÅ kul att du hittat hit och alltså gör mig fasen så j****kla glad att du gillar bloggen, känns som bloggar dör ut snart och att ni som läser typ inte existerar förrän jag får en kommentar såhär haha så detta peppar mig att fortsätta…

Vilket fall!

– Jag tränar som sagt mycket pass på SATS och ca 2-3 ggr i veckan. Jag kör oftast korta intensiva pass, mitt favoritpass är 30 min spinning (oftast på Stadion, då jag bor i närheten). Ofta ligger även ett 30 minuters styrkepass efteråt vilket kan vara nice att timea in efteråt. Jag tycker nämligen 30 min intensiv kondition är absolut tillräckligt!

– Sen har jag kört andra pass så som crosstraining, cardio energy, HIIT som är 60 min pass som är FETT jobbiga konditionspass men ingen större koordinations-förmåga, tycker själv grupp-pass kan vara fett svårt att hänga med i alla rörelser men dessa är super enkla och fokusera mer på kondition än koordinationen.

– Sen kör jag lite själv, då springer jag ca 5-6 km på bandet. Förr sprang jag alltid 1 mil varje tillfälle men det har dels lett till att mina knän blivit helt utslitna och även gjort att man tappar glädjen i träning. Det är så otroligt viktigt att lyssna på sin kropp och träna när kroppen och psyket faktiskt vill och är motiverad. Detta har man hört förut men för guds skull ta åt er detta för man vill ha kvar glädjen i träningen och inte se det som ett måste som tar över ens tankegångar, det gör en inte alls lycklig! Träna är KUL och det ska vara ROLIGT!

– När det kommer till styrkeövningar jag gör själv så gör jag mycket ”vanliga” övningar så som stå i plankan i 60 sek, burpes, ligga i båten, rygglyft, mountain climbers, sit ups i olika former… Dessa övningar älskar jag. Man behöver liksom inte göra det så mycket svårare än så tycker jag, jag har lärt mig alla dessa övningar från gympan i gymnasiet + genom att gå på pass, så ta med er era favorit övningar därifrån!

– Jag tränar jättemycket med vänner och det gör det ännu roligare, så boka gärna in pass med er kompis som tränar på samma gym så längtar man lite extra till varje pass! Jag t.ex. tränar mycket med Moa just nu och vi har laddat ner SATS-appen där man ser exakt vilka pass ens kompisar bokar samt man kan bjuda in varandra, det är så roligt!

– Vill även avsluta med att säga att börja lugnt och sätt inte upp för höga krav, det kommer också i längden göra att ni tappar motivationen att fortsätta. Jag tycker verkligen jag hittat en balans i träningen med mina 2-3 pass i veckan, jag hade kunnat träna ännu mer men då vet jag att jag hade tappat det lite, då hade jag blivit mer ”besatt” av att klämma in alla passen och det vill jag inte.

Det var allt för denna gång, hoppas ni gillade inlägget <3 KRAM!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *